Vad är en motorcykel egentligen?

 

Om man ska ta en titt på en mer exakt definition är en motorcykel ett fordon drivet av en motor. Denne har antingen två eller tre hjul och är tillverkad för att kunna köra snabbare än 45 km/h. Om motorcykeln har en förbränningsmotor ska slagvolymen vara över 50 kubikcentimeter. Motorcyklar är även indelade i olika klasser beroende på hur tunga de är. Förutom hur den ser ut och fungerar kanske man undrar hur en motorcykel faktiskt används. Hur sitter man på en motorcykel på bästa sätt? Tro det eller ej beror faktiskt hållningen på kroppsgeometrin av den som sitter på motorcykeln samt geometrin av själva mbiking-1743026_1920otorcykeln. Det finns tre olika primära hållningar som kan vara bra att hålla i minnet.

 

Den första är standardhållningen. Här sitter man rakt upp, men kan även luta sig lätt framåt. Fötterna är placerade under den som kör. Då motorcyklarna för det här området är standard betyder detta att de inte är specialiserade för att klara av en specifik sak. Att ta hjälp av en standard motorcykel är rekommenderat för de som ännu är nybörjare. Det är vanligt att man tar hjälp av standardhållningen när man ska ta en tur till affären eller jobbet.

 

Den andra typen av ställning är sporthållningen. Här lutar man sig fram mot vinden medan överkroppens vikt stöds av föraren själv när man kör i låg hastighet. Vid högre hastighet är det trycket från vinden som håller en uppe. Med hög hastighet menar man kring 80 km/h eller mer. Fotstöden är belägna under föraren eller närmare den bakre delen. I den här ställningen kan man köra lite fortare än vanligt, då den reducerade frontytan minskar luftmotståndet. Man bör komma ihåg att armarna tvingas stå ut med relativdirt-road-1851258_1920t stor vikt när man kör saktare, och kan därför trötta ut föraren.

 

Cruiserhållningen är den tredje typen, där förarens säte är beläget längre ner än vanligt. Överkroppen ska hållas rak eller möjligtvis vara lutad en bit bakåt. Benen ska sträckas framåt. Anledningen till att sätet är beläget långt ner är för att hjälpa förare som antingen är korta eller inte har erfarenhet av motorcyklar. Tvärtemot sätet är styret mer vidsträckt och högre upp. Det som kännetecknar cruiserhållningen är att det just ska vara skönt att sitta på motorcykeln. Dock är det inte så lätt att svänga om kurvan är för snäv. Motorcykeln har nämligen låg markfrigång och det finns en risk att man skrapar fotstöden. Även av risk för skada är golvbrädor om man svänger fort.

 

Om man tänker utanför bekvämligheten, hur påverkas miljön av att man kör motorcykel? Det är trevligt att höra hur motorcyklar i allmänhet faktiskt använder sig av väldigt lite bensin, särskilt om man jämför med bilar. Piaggio Group Americas har visat stort intresse i det faktum att just motorcyklar inte använder sig av allt för mycket bensin. Det är inte lite heller, utan så mycket som 65 % mindre koldioxidutsläpp än en vanlig bil. Motorcyklar är därför inte endast ett fantastiskt sätt att inte förstöra miljön allt för mycket. Man slösar inte heller lika mycket på jordens bensin samtidigt som det inte gör lika ont i plånboken. Motorcykeln är därför snällare mot miljön än en bil, är billigare att både köpa och tanke samt har ett mycket häftigt utseende som många älskar.

 

Det som man dock bör tänka på när det kommer till motorcyklar är att de inte är lika säkra som en bil. Man har inget tak över huvudet och två hjul mindre som kan hålla en upprätt. Balansen är därför inte densamma som om man skulle ha suttit i en bil. I slutändan handlar det dock mest om hur säkert man själv kör och hur noga man följer reglerna. Så länge man har koll på vad man gör ska det inte vara några större problem.